Jednym ze sposobów prowadzenia
obserwacji są badania sondażowe, które obejmują następujące etapy: 1) budowę
kwestionariusza, 2) dobór próby, 3) zbieranie danych poprzez wywiady lub
kwestionariusze przeznaczone do samodzielnego wypełniania. Przeprowadzenie
badań od momentu sporządzenia kwestionariusza do ukończenia analizy pozyskanych
danych może zająć kilka miesięcy a nawet rok. Można jednak przyspieszyć nasze
badania, sięgając po tak zwaną analizę wtórną.
Analiza wtórna to taka forma
badań, w której dane zebrane i przetworzone przez jednego badacza są
archiwizowane, by mogły być ponownie przeanalizowane przez innego, w zupełnie
odmiennym celu. Dlatego też tworzone są specjalne bazy danych (na przykład na
stronach internetowych ośrodków przeprowadzających takie badania) zawierające
zgromadzone dane, by można je później wykorzystywać do kolejnych analiz. Dostęp
do niektórych baz danych (na przykład prowadzonych przez ośrodki amerykańskie)
może się wiązać z płatną subskrypcją.
Zaletą wtórnej analizy jest z
pewnością niższy koszt (nawet z uwzględnieniem ewentualnego płatnego dostępu do
danych), a także szybkość ich przeprowadzenia. Minusem może być z kolei
niepełne dopasowanie celów badawczych naszych poprzedników do naszych celów.
Badacz musi więc rozstrzygnąć, na ile wcześniej zadane pytanie będzie stanowić
pomiar zmiennej, którą sam chce analizować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz