środa, 10 września 2014

Wycena reklamy w czasie rzeczywistym - co daje potencjalnym reklamodawcom?

Dzisiaj proponujemy oderwanie się na chwilę od badań ankietowych i skupienie uwagi na kampaniach reklamowych w Internecie. Jeśli zajmujesz się marketingiem, z pewnością nie raz przechodziłeś przez żmudny proces zakupu powierzchni reklamowej. Poniżej kilka wskazówek, w jaki sposób można zoptymalizować tego typu działania.
Rozwój technologii zmienia reklamę. Dostęp do ogromnej ilości danych daje pole do popisu algorytmom a zarządzanie zakupem reklamy na poziomie pojedynczej odsłony pozwala wykorzystać wnioski z analizy w czasie rzeczywistym. Ten trend, nazywany w mediach programmatic lub RTB (to nie do końca to samo, o czym za chwilę) staje się dominującym elementem rozwoju reklamy internetowej, a w najbliższym czasie nie tylko internetowej. Czym jest programmatic i co daje?
Przede wszystkim uelastycznia proces zakupu reklamy. Oferuje  natychmiastowy dostęp do gigantycznej ilości powierzchni (prawie 100 mld potencjalnych odsłon dziennie) – zarówno na poziomie pojedynczej witryny, kategorii tematycznej czy nietargetowanego, masowego zasięgu. Pozwala oznaczać użytkowników i docierać do nich z reklamą na całej dostępnej powierzchni. To powoduje, że proces realizacji i optymalizacji kampanii staje się znacznie efektywniejszy. W tym kontekście pozostaje jeszcze jedna bariera nieefektywności – wycena powierzchni. Cenniki wydawców są, z konieczności, arbitralne, a stosowana polityka rabatowa całkowicie odrywa je od rzeczywistości. Poza tym ta sama odsłona reklamy może mieć różną wartość dla różnych reklamodawców, zależnie od tego jak potrafią zmonetyzować użytkownika i co o nim wiedzą. Odpowiedzią na te problemy jest RTB (Real Time Bidding), czyli wycena powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym, jako efekt aukcji. Każdy potencjalny reklamodawca deklaruje, ile jest dla niego warta odsłona. Ten, kto oferuje najwięcej – otrzymuje prawo do wyświetlenia reklamy. Nawet jeżeli RTB i programmatic to nie do końca to samo, przyjęło się stosować te dwa określenia zamiennie. Z punktu widzenia reklamodawcy najważniejsze benefity RTB/programmatic to przede wszystkim:
  • elastyczne zarządzanie kampanią, w tym budżetem
  • bieżąca optymalizacja kampanii, możliwość zmiany dowolnego parametru (miejsce, czas emisji, formaty, capping itd.) w dowolnym czasie
  • retargeting - ponowne dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili stronę (na przykład nie dokończyli procesu zakupowego)
  • możliwość wykorzystania danych o użytkowniku, bez względu na stronę www - czyli wiedząc, że użytkownik należy do wartościowego segmentu, można pokazać mu reklamę na dowolnym serwisie, który odwiedza.
Programmatic najszybciej rozwija się w tradycyjnej reklamie display. Oferuje najwięcej powierzchni reklamowej, danych o użytkownikach oraz narządzi. Najważniejszym trendem w tym obszarze jest obecnie reklama rich media. Zastosowanie interaktywnych, angażujących kreacji znacznie zwiększa skuteczność kampanii. Kolejne obszary, w których w najbliższym czasie automatyzacja będzie zastępowała tradycyjne modele zakupu reklamy to video oraz mobile (smartfony i tablety). W obydwu przypadkach barierą jest dostępność powierzchni reklamowej oraz budżety przeznaczane na dany kanał reklamowy, ale patrząc z perspektywy - jest to tylko kwestia czasu. Znacznie większym wyzwaniem jest zastosowanie narządzi programmatic do innych mediów (TV, radio), ale prawdopodobnie w ciągu najbliższych lat będziemy świadkami daleko idących zmian również w tych, zdawałoby się bardzo tradycyjnych, mediach.

Wpis pochodzi z bloga programmatic.pl.

11 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasami ciężko jest wycenić reklamę gdy mamy za mało danych. Dla osób które cenią sobie wysoką skuteczność reklamy, to kampanie https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb okażą się najlepszym wyborem. W szczególności gdy zależy nam na bardzo szczegółowym kierowaniu reklamy na daną grupę odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem zdania, że zbyt pochopnie nie możemy wycenić reklamy gdyż ma na to wpływ wiele różnych czynników. Ja osobiście korzystam z usług http://tearsofjoy.pl/ ponieważ chciałem, aby reklama mojej firmy budowana była poprzez bogatą treść. Czasami na efekty reklamy trzeba poczekać, lecz w tym przypadku budujemy znajomość naszej marki i firmy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tanim i dość skutecznym narzędziem reklamowym, z którego mogą korzystać firmy jest zwykła pieczątka. Pieczątki https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/ w cale nie muszą ograniczać się do bycia jedynie wymogiem formalnym. Na pieczątkach można zamieścić równie dobrze inne element promocyjne takie jak logo firmy, czy informacje o dostępnych metodach komunikacji (np. social media).

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam, że obecnie warto reklamować się głównie w sieci. Reklama w sieci jest tania i naprawdę skuteczna (jeśli zostanie skierowana do odpowiednich użytkowników). Szukając informacji na temat reklamy w sieci, proponowałbym zajrzeć na portal internetowy www.adnext.pl/, który jest poświęcony reklamie internetowej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wycena reklamy jest dość ciężkim tematem i nie można o nim powiedzieć nie znając tematyki firmy która chce się reklamować. Ja bardzo sobie cenię sms marketing https://www.cashbill.pl/blog/uslugi-gsm/sms-marketing-5-powodow-dla-ktorych-warto-w-niego-zainwestowac/ i jestem przekonana, że takie działania jeszcze długo będą skuteczne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że ważniejszą kwestią jest skuteczność reklamy, dlatego powinno się współpracować z doświadczonymi agencjami jak np. Green Parrot . Wycena to też kwestia dogadania się i myślę, że to nie jest najważniejszy czynnik jesli chcemy osiągnąć sukces w branży

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobra wycenia jest jednym z kluczy do pozyskania klienta. Ale najpierw by do nie doszło trzeba tego potencjalnego klienta czymś zainteresować i jeśli rzecz dzieje się np. na targach to można to zrobić np. za pomocą ścianki reklamowej https://adlove.pl/pl/scianki-reklamowe-136 . Ważne jest też zaprojektowanie tego co na niej ma się pojawić. Jeśli wszystko zagra to na pewno zainteresujemy rzeszę ludzi :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Osobiście jestem zdania, iż ważnym aspektem jest również pozycjonowanie witryn www. W końcu jak napisano na https://reporterzy.info/3930,na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-3-rzeczy-ktore-warto-wiedziec.html jest to bardzo dobry sposób na poprawienie konkurencyjności naszej witryny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dokładnie, klienta trzeba czymś zainteresować dlatego warto stawiać na niebanalne rozwiązania reklamowe. Może stąd http://www.eldezet.pl/materialy-promocyjne-dla-twojej-firmy-na-jakie-formy-warto-postawic/ dowiecie o się jakie materiały można użyć. Serdecznie polecam zapoznać się z artykułem

    OdpowiedzUsuń
  11. Kreatywna i skuteczna reklama to kluczowy element budowania sukcesu każdej marki. Agencja reklamowa, której usługi można znaleźć pod linkiem https://haiku.com.pl/, oferuje profesjonalne wsparcie w kreacji i realizacji kampanii reklamowych, które przyciągają uwagę i zwiększają świadomość marki. To sposób na osiągnięcie sukcesu w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

    OdpowiedzUsuń