Alternatywną metodą zbierania
danych w badaniach sondażowych jest wywiad. Zamiast rozsyłać kwestionariusze,
badacze wysyłają ankieterów, którzy zadają pytania ustnie, a następnie zapisują
odpowiedzi respondentów. Wywiady mogą mieć formę osobistego spotkania, jak i
pytań zadawanych w formie rozmowy telefonicznej.
Ważną zaletą tego typu badań jest
wyższy odsetek odpowiedzi w porównaniu z kwestionariuszami rozsyłanymi drogą
pocztową. Właściwe zaplanowane i przeprowadzone badanie powinno uzyskać
efektywność na poziomie co najmniej 80-85% założonej pierwotnie prób. Osobiste
przeprowadzenie badań pozwala także na odnotowanie przez ankietera różnych
parametrów, które mogą mieć znaczenie dla badania, a o które zapytać w
kwestionariuszu nie zawsze wypada - na przykład o rasę, charakter mieszkania,
stopień znajomości języka, w jakim odbywa się badanie itd.
Ankieter przeprowadzający badanie
musi też spełnić kilka warunków. Po pierwsze, musi on dogłębnie znać
kwestionariusz, a także, w razie wątpliwości osoby ankietowanej, umieć określić
sposób interpretacji pytania. Należy również trzymać się dokładnego brzmienia
pytań, nawet nieznaczne jego przeformułowanie może doprowadzić do wypaczenia
odpowiedzi. W przypadku pytań otwartych odpowiedzi muszą być zapisywane
dokładnie w taki sposób, w jaki zostały udzielone przez respondentów.
Ankieter
nie może ich streszczać, parafrazować ani poprawiać ewentualnych błędów
językowych popełnionych przez rozmówcę. W przypadkach, gdy nasi respondenci
udzielają odpowiedzi nieadekwatnych lub niekompletnych przydatne może być
dopytywanie – a więc prośba ankietera o dokładniejsze wyjaśnienie. Szczególne
znaczenie ma to w pytaniach otwartych, kiedy udzielona odpowiedź jest zbyt
krótka - na przykład na pytanie o warunki podróżowania komunikacją miejską
uzyskalibyśmy jedynie odpowiedź „fatalne”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz