piątek, 2 maja 2014

Co wpisać do metry(cz)ki?

Jakie dane możemy znaleźć w metryce chrztu? Imię i nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia oraz informacje na temat przyjętych sakramentów... Ten dokument o katolikach mówi więcej, niż dowód osobisty czy paszport. Zawiera bowiem szereg danych, dzięki którym można zaliczyć ich do poszczególnych kategorii demograficznych. Dzisiaj mowa będzie o nieco innej metryce, a właściwie metryczce, bez której nie obejdzie się żaden kwestionariusz ankietowy z prawdziwego zdarzenia.


Metryczka zwykle występuje albo na końcu (częściej) albo na początku (rzadziej) kwestionariusza ankietowego. Składają się na nią pytania o dane społeczno-demograficzne respondenta, uzależnione od badanych zmiennych i treści pytań ankietowych. Dzięki metryczce możliwe jest zebranie informacji dotyczących wartości zmiennych niezależnych, o których mowa była w poprzednim poście.

O co najczęściej pyta się w metryczce? Podstawowe zmienne to płeć, wiek, miejsce zamieszkania, często również zawód oraz wykształcenie, poziom dochodu na członka rodziny, itp. Co ważne, respondent nigdy nie podaje samodzielnie dokładnych danych - byłoby to niepraktyczne, należałoby bowiem później ręcznie dzielić ankietowanych na kategorie zgodnie z niejasnymi kryteriami. Pytania metryczkowe to zazwyczaj pytania zamknięte, w których dokonuje się wyboru jednej z podanych odpowiedzi. 

Poniżej zamieszczony został przykład metryczki. Uwzględniono w niej wszystkie możliwe kategorie zmiennych, które mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu kwestionariusza ankiety za pomocą Esplorado.pl. 


Imię i nazwisko, podobnie jak adres mailowy i dokładne dane teleadresowe, nie pojawiają się w ankietach przeprowadzanych na dużych próbach, są one bowiem poufne lub anonimowe (Esplorado.pl daje jednak możliwość wykorzystania ich, jeśli ankieter widzi taką konieczność). Pozostałe dane zbierane są za pomocą pytań jednokrotnego wyboru. Kafeteria odpowiedzi (ich rodzaj, ilość oraz układ) jest w każdym przypadku z góry określona. Przykładowe pytania przedstawiono na zdjęciu poniżej. 


Dobrze skonstruowana metryczka pozwala Ci dobrze poznać Twoich respondentów i podzielić ich na grupy, które charakteryzują różne cechy (zmienne zależne). Pamiętaj o zasadzie "mniej znaczy lepiej". Konstruując tę część kwestionariusza zastanów się, jakie dane są Ci rzeczywiście potrzebne. Ogranicz się do minimum. Jeśli zaczniesz wypytywać respondenta o zbyt wiele szczegółów, może poczuć się zniechęcony lub znużony ankietą, a w rezultacie podać niepełne lub nieprawdziwe odpowiedzi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz