środa, 19 lutego 2014

Kiedy nie można zapytać o zdanie każdego z osobna...

W poprzednim poście powiedzieliśmy Ci, skąd wziąć pomysł na badanie. Dowiedziałeś się również, że najlepiej szukać potrzebnych informacji u źródła, to znaczy pytać klientów, co myślą o Twoim produkcie, prosić pracowników, żeby ocenili Cię jako menedżera, czy wreszcie zbadać, jaki odsetek Polaków korzysta z oferowanych przez Ciebie usług.


Grupa osób, którą będziesz badał to populacja. Składa się na nią zbiór jednostek, których opinię chciałbyś poznać. Populacją mogą być Twoi podwładni, klienci, mieszkańcy Twojego miasta powyżej 25 roku życia lub wszyscy Polacy, posiadający czynne prawo wyborcze. Pamiętaj, aby na etapie planowania badania precyzyjnie określić zasięg badanej populacji i dokonać jej wstępnej charakterystyki.

Jeśli badanie ankietowe przeprowadzasz na małej grupie, np. w gronie studentów uczęszczających na wykład z podstaw marketingu, nie ma problemu, abyś zapytał o zdanie każdą z tych osób. O wiele częście zdarza się jednak, iż intersuje Cię opinia o wiele liczniejszej zbiorowości. Wówczas badanie statystyczne całej populacji jest nie tylko nieopłacalne, ale także niemożliwe, a nawet nieuzasadnione. Spośród danej grupy wybiera się pewną jej część, czyli tzw. próbę, która w założeniu jest reprezentatywna, to znaczy, że jej członkowie dostarczają nam danych, na podstawie których można identyfikować cechy czy trendy charakterystyczne dla całej badanej populacji. 

Rozpatrzmy ten problem na przykładzie. Interesuje Cię poziom poparcia dla kandydatów na prezydenta Warszawy. Zamiast badać wszystkich uprawnionych do głosowania mieszkańców prawie dwumilionowego miasta możesz wylosować próbę 2000 osób, które opowiedzą Ci o swoich preferencjach politycznych. Taka grupa powinna wystarczyć, aby w oparciu o udzielone przez respondentów informacje wysnuć wnioski dotyczące populacji jako całości.

Na pewno domyślasz się, że aby pozyskane w taki sposób dane były naprawdę wartościowe, badana próba musi być swego rodzaju populacją w miniaturze. Jak tego dokonać? W kolejnych postach opowiemy Ci o metodach doboru próby i doradzimy, którą z nich wybrać, by być pewnym trafności uzyskanych wyników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz