środa, 8 stycznia 2014

Komu i dlaczego potrzebne są badania opinii?

Badania rynku i opinii stały się nieodłącznym narzędziem, po które sięgają współczesne firmy, w tym coraz częściej przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym celem tego typu badań jest zdobycie wiedzy, pozyskanie odpowiedzi na konkretne pytania. Zgromadzone dane są później wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji i zarządzaniu firmą. Zatem kiedy będziecie planowali Wasze badanie, musicie dobrze zastanowić się: jakie informacje chcecie pozyskać, aby potem zadać respondentom odpowiednie pytania.


Jedną z najlepszych metod poznania rozkładu opinii w dużej populacji, tzn. takiej, której nie jesteśmy w stanie obserwować bezpośrednio, są badania sondażowe. Losując odpowiednio dużą liczbę respondentów możemy bezpiecznie założyć, że udzielone przez nich odpowiedzi będą w reprezentatywny sposób odzwierciedlały rozkład opinii w populacji. Jako przykład niech posłużą sondaże przedwyborcze, dzięki którym zwykle udaje się przewidzieć  poziom poparcia dla określonych partii politycznych. Podobnie będzie w przypadku waszej firmy. Jeżeli chcecie poznać stopień zainteresowania klientów proponowanym przez was produktem wystarczy tylko określić parametry grup docelowych i wybrać spośród nich losową grupę ankietowanych, których opinie powinny w trafny sposób odzwierciedlać rozkład opinii w całej badanej populacji.

Sondaż wykorzystuje się na szeroką skalę zarówno w marketingu, jak i w badaniach naukowych. Podstawowym narzędziem badawczym jest tu kwestionariusz ankiety. Zasady prawidłowego skonstruowania badania ankietowego przedstawimy w jednym z kolejnych postów, omawiając przy okazji najczęściej popełniane błędy, które mogą wpłynąć na wyniki badania i zniekształcić uzyskane dane, a co za tym idzie, doprowadzić do podejmowania przez firmę błędnych decyzji.

W dzisiejszych czasach na popularności zyskuje przeprowadzanie badań sondażowych online. Metodę tę wyróżniają stosunkowo niskie koszty dotarcia do respondenta, szybkie przekazywanie zebranych informacji, a także ograniczenie wprowadzania przez badanych błędnych danych dzięki zastosowaniu odpowiednich mechanizmów walidacyjnych.  W dobie, kiedy z Internetu korzystają  przedstawiciele wszystkich grup demograficznych, dobór reprezentatywnej próby również nie stanowi bariery w uzyskaniu rzetelnej informacji.

Zaplanowanie i skonstruowanie badania sondażowego wymaga rozplanowania i skonstruowania odpowiedniego narzędzia badawczego. Nie jest to łatwy proces, jednak przy użyciu rozwiązań, takich jak Esplorado, może poradzić sobie z nim nawet osoba, stawiająca pierwsze kroki w dziedzinie badań opinii. Zachęcamy do zapoznania się z kolejnymi postami i poradami naszych ekspertów, którzy krok po kroku przeprowadzą was przez proces stworzenia własnego badania ankietowego. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz